Kennis & inspiratie

Hoe ziet Girls’ Day eruit?

1 april 2024 – Leestijd 2 minuten

Nog maar een weekje aftellen en dan is het zover: Girls’ Day 2024! Ik, Lisanne, ben volop bezig met de voorbereidingen. Maar dat doe ik niet alleen. Samen met Chianne, Katja en Jessica zorgen we voor een informatieve, maar bovenal inspirerende sessie voor de jonge meiden die ons op donderdag 11 april bezoeken. Met als doel: meer vrouwen in de IT!

Meer vrouwen in de IT
Meiden achter laptop

WAT IS EEN GIRLS’ DAY?

Al eerder organiseerden we een Expeditiedag. Een dag voor VO-leerlingen om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is in de IT en hun loopbaan. Maar juist jonge meiden realiseren zich te weinig welke kansen er ook voor hen liggen. Het is dus hoogtijd om daar iets aan te doen! Deze jonge vrouwelijke leerlingen die zich aan het oriënteren zijn op hun toekomst, moeten zich juist bewust zijn van welke paden ze allemaal kunnen bewandelen. Toen SPEYK-er Kasper ons wees op dit initiatief van VHTO, meldden we ons direct aan. En daarom staan we nu aan de vooravond van onze eerste Girls’ Day!

INSPIRERENDE GIRLS’ DAY SESSIES

Met onze missie in het achterhoofd hebben we deze dag georganiseerd. Wij streven naar het beste onderwijs voor ieder kind vandaag, en een eerlijke kans voor morgen. Dat betekent ook dat we geloven in de kracht jongens en meiden samen! De meiden krijgen tijdens Girls’ Day daarom opdrachten die we ook tijdens de expeditiedagen hebben gegeven. Zo krijg je nieuwe perspectieven, invalshoeken en uitwerkingen. En juist dat zorgt voor inclusievere oplossingen en een inclusiever werkveld!

 

OPDRACHT 1:
ONTWERP EEN FLYER VOOR MEER BEWUSTZIJN OP ONLINE GEDRAG

De wereld van tegenwoordig is digitaal. Kinderen komen al jong in aanraking met social media en zijn zich vaak niet bewust van goed mediagebruik. Veel informatie op het internet is openbaar, en dus voor iedereen zichtbaar. En het is moeilijk om eenmaal online geplaatste informatie te verwijderen. We vragen de leerlingen in deze opdracht na te denken hoe we klasgenoten bewust kunnen maken van goed mediagebruik, in de vorm van een leuke flyer.

 

OPDRACHT 2:
DIGITAAL VEILIG LEREN

Té vaak zien we nog dat leerlingen, maar ook volwassenen, hun scherm niet vergrendelen als ze weglopen, terwijl dit voor vervelende situaties kan zorgen. Digitaal veilig leren begint bij ons o.a. bij het vergrendelen van je scherm, zodat niemand onverhoopt iets kan doen wat jij niet wilt. Daar is een hele handige sneltoets voor, maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit onder de aandacht komt? Bijvoorbeeld door het opnemen van een leuk filmpje. In deze opdracht vragen we de leerlingen na te denken waaruit dit filmpje kan bestaan én vooral wat er mis kan gaan als we dus niet ons scherm vergrendelen.

Vrouwen in de IT

MET EEN GOEDGEVULD KOPPIE NAAR HUIS

Naast de opdrachten, worden de leerlingen tijdens Girls’ Day aan de zogeheten hand meegenomen door een aantal vrouwelijke SPEYK-ers. Teamlead Marketing Jessica, Strategisch Onderwijs Adviseur Katja, CHRO Chianne en ik (Lisanne) zullen voor die dag deze rol op zich nemen. Wij zorgen voor een warm welkom, een fijne afsluiting en dat de dames met een goedgevuld koppie naar huis gaan. Hopelijk een koppie dat gevuld is met 100 ideeën waar zij zichzelf zien werken in de toekomst!

Geschreven door Lisanne van de Kuilen

#ZININ!

Wij kijken heel erg uit naar deze dag. Ben jij net zo enthousiast als ons en wil je op de hoogte blijven wat de aanstormende talenten vonden van Girls’ Day 2024? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Ja, ik wil me inschrijven
Vrouw in beeld